Vrijmetselaar zijn.

De Vrijmetselaar werkt aan zijn persoonlijke ontplooiing volgens een symbolische en initiatieke methode.

Deze demarche moet erop gericht zijn haar verlengde te vinden in de maatschappij.

Daarom creëren of ondersteunen meerdere Loges, met vrijwillige acties of financiële bijdragen, projecten die in overeenstemming zijn met de Maçonnieke waarden:

-          het eerbiedigen van de menselijke waardigheid;

-          het verdedigen van de vrijheid van denken, van geweten en van meningsuiting;

-          het tot stand komen van solidariteit;

-          het verwerpen van iedere vorm van geweld.

De Vrijmetselaar moet dezelfde verantwoordelijkheidszin hebben in de samenleving als in de Loge.

Deel uitmakend van de mensheid, strijdt de Vrijmetselaar tegen elke vorm van discriminatie of van uitsluiting. Hij leert verder te kijken dan wat vanzelfsprekend lijkt. Zijn daden worden aangegeven door ethische waarden en hij kent aan eenieder het recht toe van een eigen filosofische overtuiging.

Zijn persoonlijke zelfontplooiing beoogt een rechtvaardig en solidair maatschappelijk project.

 

 

In de praktijk….

De Tempel

De ruimte waar Vrijmetselaars samenkomen om te arbeiden is vergelijkbaar met om het even welke vergaderruimte. Het is enkel op het moment dat de leden op welbepaalde plaatsen zitten en dat de zitting volgens welbepaalde ritualen aanvangt, dat deze ruimte een Tempel wordt, dat de activiteiten Maçonniek worden, dat de symbolen hun volle betekenis krijgen.

De Tempel is traditiegetrouw rechthoekig, het “langwerpig vierkant” genoemd.

In het midden van de Tempel ligt “het logetableau” dat herinnert aan de tekenplank van de middeleeuwse bouwmeesters. De voornaamste symbolen worden afgebeeld op het tableau en het stelt zo het bouwplan, of het arbeidsplan van de Vrijmetselaar voor. De Tempel is een gerespecteerde maar niet-sacrale ruimte.

De zitting (vergadering)

Alle zittingen verlopen volgens een vastgelegd rituaal. Er zijn voordrachten gevolgd door gedachtewisselingen over maatschappelijke problemen, of symbolische onderwerpen, of er zijn inwijdings– en/of andere plechtigheden.

De symbolische omkadering en de manier van communiceren zetten aan tot luisterbereidheid en verdraagzaamheid in een klimaat van sereniteit en met respect voor de andere.

De broedermalen

Na de zitting zijn er informele broedermalen die verschillend zijn van de feestelijke banketten na speciale zittingen.

De broedermalen accentueren de warme band die alle Vrijmetselaars verenigt: het is een moment van broederlijkheid en van samenzijn.

De ontmoetingen

De Vrijmetselaars frequenteren niet uitsluitend hun Loge.

Zij bezoeken andere Loges van hun Obediëntie of van bevriende Obediënties in hun stad, in hun land of in het buitenland. Zij ontmoeten elkaar ook buiten de Loge tijdens solidariteitsacties, culturele activiteiten…

Het begrip Vrij Onderzoek is samen met de idee van een universeel humanisme en de principes van vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid één van de hoekstenen van de Maçonnieke reflectie.

 

 

 

Toetreden tot

Om toegelaten te worden tot de Vrijmetselarij moet men minstens 21 jaar oud zijn en “vrij en van goede zeden” zijn.

  

“Vrij zijn” betekent zichzelf in vraag stellen, ieder dogma weigeren, strijden tegen vooroordelen (ook zijn eigen vooroordelen), kritisch nadenken.

  

“Van goede zeden zijn” betekent eerlijk en rechtschapen zijn.

Kiezen voor een gemengde Vrijmetselarij houdt in dat men ervan overtuigd is dat mannen en vrouwen op gelijke voet kunnen samenwerken.

Het Maçonniek engagement veronderstelt:

  • alle dogma’s en gezagsargumenten op intellectueel, filosofisch en moreel vlak verwerpen;
  • de principes van de Vrijmetselarij in de praktijk toepassen, verdraagzaam en broederlijk zijn;
  • de Internationale Constitutie van de Internationale Gemengde Vrijmetselaarsorde Le Droit Humain, het Algemeen Reglement van de Belgische Federatie en eventueel het intern reglement van de Loge eerbiedigen;
  • ieder vooroordeel zowel binnen als buiten de Loge bestrijden en alle discriminatie omwille van gender, cultuur of stand afwijzen;
  • discreet zijn ten opzichte van niet-Vrijmetselaars over het lidmaatschap om het klimaat van vertrouwen en vrijheid te vrijwaren;
  • bereid zijn zich open te stellen voor de symboliek en de initiatieke methode;
  •  regelmatig aanwezig zijn op de vergaderingen van de Loge;
  • een jaarlijks lidgeld en een bijdrage aan het solidariteitsfonds betalen.

Lid worden steunt op het principe van coöptatie: de leden van de werkplaats, waartoe men wil toereden, beslissen of een kandidaat toegelaten kan worden.

De aanvraag bestaat uit een autobiografisch formulier waarin de kandidaat zijn motivatie, zijn filosofische en godsdienstige achtergrond uiteenzet.

De kandidaat wordt in het algemeen voorgesteld door twee peters en/of meters die hem/haar goed kennen.

Zij informeren de kandidaat over de voorwaarden, oriënteren hem in de keuze van de Loge, stellen hem voor aan de Loge en begeleiden hem tijdens zijn gehele Maçonnieke parcours.

Nadat de aanvraag is ingediend zal de kandidaat zowel schriftelijk als mondeling vragen moeten beantwoorden en een gesprek hebben met leden van de Loge. De Loge zal zich op het einde van deze procedure uitspreken over de toetreding tot de Vrijmetselarij.

Bij gebrek aan peters of meters kan men de aanvraag rechtstreeks tot de Belgische Federatie Le Droit Humain (Federaal Secretariaat, Marconistraat 207 bus 2 – 1190 Brussel) richten, met in bijlage een gedetailleerd Curriculum Vitae en een motivatie.

De procedure tussen de kandidaatstelling en de inwijding kan nogal lang duren.

Het is een periode waarin de Loge zich wil verzekeren van de intenties van de kandidaat, hem beter wil leren kennen en de standvastigheid van zijn besluit wil evalueren.

Men kan stellen dat door het feit dat het moeilijk is om binnen te treden, maar gemakkelijk om uit te treden, de vrijmetselarij niet als sekte kan bestempeld worden.